Vijf vragen over maatregelen tegen corona bij Orthoparc.

By 14 oktober 2020juni 28th, 2021Actueel, In de kliniek

Per 26 juni 2021 zijn er vanuit de overheid versoepelingen gegeven aangaande de coronamaatregelen. Ook voor de maatregelen die Orthoparc treft heeft dit gevolgen, er mag weer wat meer. Hieronder leest u het huidige beleid.

Orthoparc vraagt sinds 28 december 2020 al haar operatiepatiënten een negatieve coronatestuitslag te overhandigen op het moment van opname. Deze uitslag mag niet ouder zijn dan 72 uur (vanaf het moment van de testafname). Heeft u geen negatieve testuitslag? Dan voert Orthoparc zelf een sneltest uit.
Bij binnenkomst op één van onze locaties wordt u om de testuitslag gevraagd. Indien u deze niet kunt overhandigen, wordt direct een sneltest uitgevoerd. Hiervoor maken we gebruik van een door de GGD gevalideerde sneltest. De uitslag hiervan laat vijftien minuten op zich wachten. U wacht deze tijd in uw auto. Wanneer de test negatief is, wordt u opgehaald en mag u weer naar binnen.

Is uw test positief? Dan verwijzen we u alsnog door naar de GGD voor een PCR-test. Uw operatie zal dan helaas geannuleerd moeten worden.
De kosten voor de sneltest bij Orthoparc bedragen €20,- en moet contant worden voldaan.

 

Ons standaard beleid ter voorkoming van verspreiding van het virus is als volgt. In een aantal vraag en antwoorden proberen wij het voor u inzichtelijk en duidelijk te maken:


1. WANNEER GAAT MIJN AFSPRAAK NIET DOOR?

Uw afspraak gaat niet door wanneer:

 

  • U in de afgelopen twee weken in contact bent geweest met een persoon met een bevestigde corona-infectie
  • U klachten heeft: verhoging van 37,5 ℃, benauwdheid of verkouden (niezen, keelpijn, loopneus of licht hoesten, smaak- en/of reukverlies)
  • Iemand in uw huishouden koorts heeft. Dan moet op advies van het RIVM iedereen in het huishouden thuisblijven

Wanneer het bovenstaande op u van toepassing is dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen, via 088 8910010, om de afspraak te annuleren. Indien u toch naar uw afspraak komt terwijl één van de bovenstaande situaties op u van toepassing is dan wordt u verzocht de kliniek te verlaten.

2. WAT DOEN WIJ OM BESMETTING TEGEN TE GAAN?

Maatregelen die wij hebben genomen:

 

  • Waar mogelijk hanteren wij de 1,5 meter afstand
  • Indien dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld voor onderzoek, dragen wij een mondkapje
  • Wij doen een telefonische screening op uw gezondheid vooraf
  • Wij schudden geen handen en desinfecteren regelmatig de contactpunten
  • U mag één persoon meenemen naar uw poli-afspraak
  • Patiënten die in dagbehandeling worden behandeld kunnen helaas niemand mee de kliniek in nemen
  • Patiënten die bij ons moeten overnachten, mogen één persoon op bezoek laten komen
  • Bij binnenkomst dient u uw handen te wassen/desinfecteren, wordt uw temperatuur gemeten en controleren wij een negatieve testuitslag of voeren we zelf een sneltest uit

Via deze maatregelen houden wij het zo veilig mogelijk voor u, uw medepatiënten en voor de medewerkers van de kliniek.

Wij hebben voor u een poster gemaakt, zie hier.

3. WAT KAN IK ALS PATIËNT DOEN OM BESMETTING TEGEN TE GAAN?

Probeer besmetting en overdracht van het virus te voorkomen door:

 

  • Schud geen handen
  • Was uw handen met zeep (minimaal 20 seconden)
  • Nies en hoest in uw elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na gebruik meteen weg
  • Alleen naar de kliniek komen
  • Annuleer uw afspraak als u gezondheidsklachten heeft, een huisgenoot met koorts of een huisgenoot die positief getest is.
  • Daarnaast dient u uw handen te desinfecteren bij binnenkomst voordat u zich aanmeld bij de receptie.

4.BESTAAT ER EEN KANS OP BESMETTING VAN HET CORONA VIRUS BIJ BEZOEK AAN ONZE KLINIEK?

Wij volgen de richtlijnen van het RIVM. Daarnaast hebben wij maatregelen genomen om de kans op besmetting te verkleinen (zie poster). Iedere medewerker is zich bewust van alle risico’s.

5. WAAR VIND IK ACTUELE INFORMATIE OVER HET CORONAVIRUS?

De meest actuele informatie over het coronavirus vind u op de website van het RIVM.