Carpaaltunnel syndroom

De carpale tunnel bevindt zich ongeveer ter hoogte van de pols, daar waar de onderarm overgaat in de hand. De bodem en de wanden van de carpale tunnel worden gevormd door de middenhandsbeentjes (Carpalia). Het dak van de tunnel bestaat uit een bindweefselbandje (ligament).

Door deze carpale tunnel lopen de buigpezen van de duim en vingers. Ook loopt de nervus medianus zenuw er doorheen. Deze zenuw stuurt een aantal kleine handspieren aan en verzorgt het gevoel en de tastzin van de duim, wijsvinger, middelvinger en buitenste helft van de ringvinger.

Het carpale tunnelsyndroom wordt veroorzaakt door beknelling van de zenuw in de carpale tunnel. Het vlies dat om de pezen heen ligt (Synovium) kan opzwellen. Hierbij kunnen herhalende bewegingen van de pols, een polsbreuk, ontstekingen zoals Reuma of suikerziekte een rol spelen. Door de inklemming wordt de ruimte in de tunnel kleiner en raakt de zenuw bekneld. Dit kan onder andere tintelingen, een doof gevoel, onhandigheid en pijn in de pols of hand veroorzaken.

Behandeling

Operatieve behandeling is een mogelijke oplossing voor het carpaaltunnel syndroom. Het bindweefselbandje (het ‘dak’ van de tunnel) wordt dan doorgesneden, waardoor er weer ruimte ontstaat voor de zenuw en de klachten over zullen zijn.

Operatieprocedure

• Er wordt een bloedleegteband aangebracht om het bloedverlies te verminderen en het operatiegebied beter te kunnen zien.
  • De hand/pols wordt lokaal verdoofd.
  • Er wordt een sneetje van 2 tot 5 centimeter in de handpalm gemaakt.
  • Het bindweefselbandje van de carpale tunnel of de peesschede wordt doorgesneden.
  • De wond wordt gesloten met hechtingen en/of hechtpleisters en een drukverband.

De operatie duurt ongeveer 20 minuten.

Orthoparc bedankt!

Marianne van KraaijPatiëntervaring