Voet

Hallux valgus

Bij hallux valgus staat de grote teen scheef, richting de andere tenen. De grote teen kan zelfs onder of boven de tweede teen komen te staan, waardoor deze van zijn plaats geduwd wordt. Door de scheefstand van de grote teen ontstaat aan de zijkant van de voet een knobbel. Deze knobbel heet ook wel ‘knok’ of ‘bunion’. Op deze knobbel kan eeltvorming ontstaan waardoor de voet dikker en gevoeliger wordt. Hierdoor kan de plek extra rood en gevoelig worden. Het dragen van schoenen en soms ook het lopen zonder schoenen wordt pijnlijk. Bij ernstige hallux valgus kan de voet ook gevoelig zijn in rust.

Over de oorzaken van hallux valgus is nog weinig bekend. Factoren die een rol kunnen spelen:

• Aanleg.
  • Reumatische aandoeningen, artrose of ontstekingen in de gewrichtjes tussen de middenvoetsbeentjes en/of teenkootjes.
  • Te veel of te weinig bewegelijkheid in het gewricht tussen de grote teen en de middenvoet.

Operatieve behandeling

Wanneer conservatieve behandeling, zoals zooltjes, aangepaste schoenen of fysio- of oefentherapie, onvoldoende effect hebben gehad, bestaat er de mogelijkheid om een operatie te ondergaan. Om te beoordelen of dit nodig is, maakt de orthopeed over het algemeen eerst röntgenfoto’s.

Bij een Hallux valgus-correctie worden de positie van bot, pezen en spieren veranderd, zodat de grote teen weer recht staat. Bij de meeste technieken zaagt de orthopeed het eerste middenvoetsbeentje door om het te kunnen verschuiven. Ook is het mogelijk dat het teengewricht in een rechtere stand vastgezet wordt. De behandelend orthopeed zal met u bespreken welke methode voor u de beste optie is.

De operatie gebeurt in dagbehandeling, wat betekent dat u een paar uur na de operatie gewoon weer naar huis gaat. Zoals iedere operatie geeft ook een hallux valgus-operatie een kleine kans op complicaties. De behandelend orthopeed zal dit met u bespreken.

Postoperatieve revalidatie

Bent u op zoek naar een fysio- of oefentherapeut die u kan helpen met de postoperatieve revalidatie?

Orthopeden