Heupklachten

Het heupgewricht (art. Coxae) bestaat uit de heupkom en de heupkop en verbindt het bekken (Pelvis) met het dijbeen (Femur). De heupkop en de heupkom passen precies in elkaar en kunnen in elke richting draaien. Ze zijn beide bekleed met een laag kraakbeen en een soort smeervloeistof, waardoor de gewrichten soepel draaien en in staat zijn om stoten op te vangen. Dit alles wordt omvat door het gewrichtskapsel, dat in alle bewegingen mee rekt en het gewricht (passieve) stabiliteit geeft.

Versleten heup

Een versleten heup, ook wel heupartrose genoemd, is een probleem met het gewrichtskraakbeen. Hierin spelen veel verschillende aspecten een rol, waaronder: geslacht, overgewicht, botdichtheid, vorm van het gewricht en participatie in verschillende sporten.

Labrumscheur

Een labrum is een kraakbeenring die om de kom van het heupgewricht zit en deze dieper maakt. Een labrum kan kapot gaan. Dit komt meestal door een ongeluk, sporten zoals voetbal of waterpolo of doordat het labrum van zichzelf al niet sterk is.

Inklemming in de heup

Inklemming in de heup kent verschillende oorzaken. Er worden twee verschillende soorten onderscheiden. De eerste is een vergroeiing van het bovenbeenbot (Femur). De tweede vorm is een vergroeiing van het bekken (Pelvis). Door deze vergroeiing heeft de heup een mindere bewegelijkheid, met mogelijk pijnklachten in de heup tot gevolg.

Botnecrose

Bot kan door verschillende oorzaken verminderen in kwaliteit of zelfs afsterven. Dit noemen we botnecrose of osteonecrose. Hierdoor kan de heupkop van het heupgewricht inzakken. Specifiek medicatiegebruik is een belangrijke factor is het ontstaan van botnecrose. De vermoedelijke oorzaak van botnecrose is het afsterven van de kleine bloedvaatjes (haarvaatjes, arteriolen) die naar het heupbot gaan. Botnecrose kan pijn tijdens bewegen veroorzaken, maar ook pijn in rust. Deze pijn kan gevoeld worden in de heup, maar ook in het bekken, de lies, de bil of de knie.
Wilt u uitsluiten of juist laten vaststellen of u last heeft van botnecrose? Neem contact met ons op voor meer informatie hierover.

Gebroken heup

Een gebroken heup, ook wel heupfractuur, is vaak het gevolg van een trauma. De belangrijkste kenmerken van een gebroken heup zijn: lokale pijnklachten, niet kunnen steunen op het been en trillingen in het been geven de specifieke heupklachten. Neem contact met ons op om te horen wat wij voor u kunnen betekenen.

Slijmbeursontsteking

Pijnklachten in de heup kunnen komen door een ontstoken slijmbeurs (Bursa). Een slijmbeurs zorgt in een gewricht voor een soepele geleiding van de spieren over de botten. Een slijmbeurs kan stekende pijnen geven. Deze pijn zit meestal aan de voor of zijkant van de heup en kan uitstralende pijn in het been veroorzaken. De slijmbeurs kan ontstoken raken door een ongeluk, dit wordt een traumatische bursitis genoemd. Een slijmbeurs kan ook ontstoken raken door chronische overbelasting. Door de (acute) overbelasting zwelt de slijmbeurs op. Hierdoor komt hij in de verdrukking bij het maken van bewegingen met het been. Ook is op de zij liggen, bijvoorbeeld in bed, pijnlijk. Wanneer u last heeft van een traumatische bursitis, is het belangrijk dat u uitsluit dat er niet nog andere schade in uw heup is. Om dit zeker te weten, kunt u contact met ons opnemen.

Met hartelijk dank voor alle goede zorgen van Orthoparc.

Arts aan het woord

Drs. Jasper Zwiers

"Alleen goed geïnformeerd kan de patiënt tot een gewogen beslissing komen over welke behandelkeuze het meest waarschijnlijk leidt tot het beste resultaat."

Dagbehandeling

• Direct naar huis
  • Geen overnachting in de kliniek of zorghotel
  • Sneller op de been
  • Kans op infecties zeer klein
  • Minder pijn door speciaal pijnprotocol

Uw orthopeden

Veelgestelde vragen

Een overzicht van de meest gestelde vragen over uw heup operatie in dagbehandeling.

Valt de heupoperatie onder verzekerde zorg?

Uw behandeling bij de klinieken van Orthoparc valt onder verzekerde zorg. U zult echter wel aanspraak maken op uw eigen risico en eventueel verhoogd vrijwillig eigen risico.

Onze medewerkers kunnen u precies vertellen hoe dit werkt.

Neem gerust contact op.

Hoe lang zal mijn heup pijnlijk blijven?

Vaak is de vervelende pijn die wordt veroorzaakt door de slijtage direct weg, echter komt hier tijdelijk ‘operatiepijn’ voor in de plaats. Deze pijn kan goed onderdrukt worden met pijnstillers en zal daarnaast door (gedoseerd) bewegen afnemen. De eerste maanden zal het lichaam nodig hebben om te herstellen. Pijn is dan een nuttig signaal. Het is dan ook niet vreemd dat u (af en toe) nog wat pijn zult voelen. Soms voelt u een doffe pijn na een lange wandeling. Dit gevoel kan optreden tot ongeveer twaalf maanden na de operatie. Pijn bij de eerste stappen na het opstaan, zogenaamde startpijn, kan nog een poosje aanhouden. Dit pijnlijke gevoel wordt vanzelf minder. Pijn betekent niet dat de prothese niet goed functioneert of los zit.

Hoe lang moet ik gebruik maken van een loophulpmiddel?

Patiënten met een heupprothese lopen gemiddeld zes weken na de operatie met een loophulpmiddel, maar uitzondering naar minder en meer komen regelmatig voor.

Maak een afspraak

Wilt u contact opnemen, vul ons afspraak formulier in of bel voor direct contact.