Labrumscheur

Het heupgewricht bestaat naast de botten, kraakbeenlagen en gewrichtsvocht ook uit een labrum. Een labrum is een kraakbeenring die om de kom van het heupgewricht zit en deze dieper maakt. Dit verstevigt het gewricht.

Een labrum kan kapot gaan. Dit komt meestal door een ongeluk, sporten zoals voetbal of waterpolo of doordat het labrum van zichzelf al niet sterk is. Ook kan het zijn dat het abnormaal bewegen van de heup door een Pincer of Cam (zie Inklemming in de heup) het labrum kapot maakt.
Wanneer het labrum kapot is ontstaan er verschillende problemen, voornamelijk pijn in de lies.

Belangrijke symptomen waar u last van kan hebben bij een lambrumscheur:

• Liespijn tijdens bewegen/sporten
  • Liespijn in rust

Behandeling bij lambrumscheur

De eerste behandeling is vaak oefen- of fysiotherapie. Wanneer het labrum kapot is, zal dit niet door training genezen. Daarom zullen ondanks de therapie de klachten bestaan. Een operatieve behandeling is dan een mogelijke uitkomst. Tijdens een kijkoperatie in de heup wordt het kapotte labrum bekeken. Er zijn twee mogelijkheden qua behandeling. Wanneer het labrum gehecht kan worden, wordt dit gedaan. Hierbij wordt het labrum vastgezet (gefixeerd) aan het bot met hechtingen. Zo kan het labrum weer genezen. Wanneer dit niet meer mogelijk is, bijvoorbeeld als gevolg van een te slechte kwaliteit van het labrum, kan het labrum in zijn geheel worden verwijderd.

WAKKER WORDEN MET EEN NIEUWE HEUP ÉN JE FAVORIETE MUZIEK
Wakker worden met een nieuwe heup én je favoriete muziek

Gerard StansPatiëntervaring