Versleten heup

We spreken van een versleten heup (heupartrose) als het kraakbeen rondom de heup gedeeltelijk versleten of zelfs helemaal verdwenen is. Wanneer dit het geval is, glijden de gewrichtsvlakken niet meer goed over elkaar heen. De pijn en stijfheid in de heup die hierdoor ontstaan, kunnen het functioneren in het dagelijks leven behoorlijk beperken. Het gladde kraakbeenoppervlak kan door verschillende zaken worden aangetast. Ouderdom is een veelvoorkomende oorzaak, maar ook geslacht, overgewicht, botdichtheid, vorm van het gewricht, gewrichtsontstekingen en participatie in verschillende sporten. De diagnose wordt gesteld op basis van onderstaande symptomen in combinatie met aanvullende beeldvormende diagnostiek, zoals een Röntgenfoto of MRI.

Belangrijke symptomen waar u last van kan hebben bij het hebben van een versleten heup:

• Liespijn;
  • Pijn bij het opstaan uit een stoel;
  • Kraken in het heupgewricht;
  • Bewegingsbeperking of stijfheid in de heup;
  • Beenverkorting;
  • Minder spierkracht in het bovenbeen;
  • Pijn en/of vermoeidheid na een stuk lopen.

Op de operatiedag zelf kon ik na een paar uurtjes al lopend naar huis!

PatiëntervaringGeopereerd door dr. Vehmeijer

Behandeling versleten heup

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk. De eerste behandeling is vaak oefen- of fysiotherapie. In veel gevallen is dit een bewezen effectieve manier om van de klachten als gevolg van heupslijtage af te komen. Mocht dit niet baten, dan kan er een operatieve behandeling volgen. Tijdens deze heupoperatie wordt er een totale nieuwe heup geplaatst. De oude heup heeft u dan niet meer, waardoor de klachten van voor de operatie niet meer aanwezig zullen zijn.