Kijkoperatie schouder

Kijkoperatie schouder (artroscopie)

U kunt veel last hebben van uw schouder, door bijvoorbeeld artrose (slijtage) , maar er kunnen ook andere oorzaken zijn voor uw schouderklachten.  Een schouderartroscopie, een  kijkoperatie,   kan dan een oplossing zijn. Bij zo’n kijkoperatie kijken we in het schoudergewricht met een soort kleine telescoop. Afhankelijk van de situatie kunnen we tijdens de kijkoperatie de oorzaak van uw klachten herstellen. Mogelijke ingrepen zijn:

1. Labrumfixatie
  2. Cuff repair
  3. Neerplastiek
  4. Subacromiale decompressie

De verschillende ingrepen

1.       Labrumfixatie

Als uw schouder één keer uit de kom is geschoten door bijvoorbeeld een val, dan  kan het kraakbeen rond de schouderkom beschadigd zijn. Deze kraakbeenrand heet het labrum.

Klachten
De schouder schiet vaak uit de kom.

Ingreep
We repareren het kraakbeen rond de schouderkom en zetten het weer vast.

Doel ingreep
Het doel van labrumfixatie is het stabiliseren van de schouder.

2.     Cuff repair

Rond uw schoudergewricht zit een gewrichtskapsel waar spieren en pezen omheen lopen. Deze groep van 4 spieren en pezen vormt een manchet (cuff) om de schouderkop en -kom. Van deze spiergroep is een pees (deels) afgescheurd.

Klachten
U kunt uw schouder niet soepel bewegen.

Ingreep
Tijdens de ingreep cuff repair hechten we de pees weer aan de schouderkop.

Doel ingreep
Door deze ingreep kunt u uw schouder weer soepel bewegen.

3. Neerplastiek

Heeft u problemen met uw slijmbeurs, dan is neerplastiek een ingreep die dit kan verhelpen. Uw slijmbeurs kan geïrriteerd zijn en opzwellen door bijvoorbeeld overbelasting of een gescheurde pees. De ruimte tussen de schouderkop en het acromionbot wordt hierdoor te krap voor de gezwollen slijmbeurs.

Klachten
U heeft pijn bij het optillen en draaien van de arm, met een uitstralende pijn. ’s Nachts is de pijn het ergst.

Ingreep
We halen de voor- en onderrand van het acromionbot weg, waardoor de gezwollen slijmbeurs meer ruimte heeft.

Doel ingreep
Na deze ingreep kunt u uw arm weer pijnvrij bewegen.

4. Subacromiale decompressie

Het acromionbot is vervormd of pezen zijn verdikt. De ruimte tussen de schouderkop en acromionbot is hierdoor te klein, met als gevolg irritaties aan de pezen en de slijmbeurs.

Klachten
U heeft pijn bij het optillen van de arm.

Ingreep
We verwijderen kalk uit de spieren en pezen.

Doel ingreep
Na deze ingreep kunt u uw arm weer pijnvrij bewegen.

Kijkoperatie schouder herstel

U herstelt het snelst van een schouderartroscopie als u na één van de ingrepen 24 tot 48 uur rustig aan doet. Dit betekent overigens niet dat beweging slecht is. Een rondje wandelen is dan ook zeker verstandig.

Andere behandelingen

Kan een schouderartroscopie uw klachten niet verhelpen? Dan is een schouderprothese misschien wel de enige oplossing.

Voor meer informatie over een kijkoperatie kunt u contact met ons opnemen via 088 891 0010 of via info@orthoparc.nl.