Knieklachten

Het kniegewricht is een complex gewricht. Verschillende structuren komen hier samen. Het bovenbeen (Femur) staat op het scheenbeen (Tibia). De knieschijf (Patella) ligt over de knie heen en geleidt de bovenbeenspieren over het kniegewricht heen.
De knie heeft twee contactvlakken tussen het bovenbeen en onderbeen, met daartussen een holle ruime waar verschillende structuren doorheen lopen. Op de contactvlakken van de botten zitten kraakbeenlagen. Deze zorgen voor een gladde en soepele beweging en helpen schokken op te vangen.
In de knie zitten de voorste en achterste kruisband. Dit zijn stevige, pezige kabels en geven de knie stevigheid in voor- en achterwaartse richting. Deze zorgen er dus voor dat er geen voor of achterwaartse verschuiving van het onderbeen ten opzicht van het bovenbeen kan plaatsvinden.
De menisci (meervoud van meniscus) vormen kommetjes om de contactvlakken van het bovenbeen en scheenbeen. Hierdoor ontstaat er meer stabiliteit in het kniegewricht. Menisci hebben daarnaast ook een dempende werking.
Aan de twee buitenzijdes (links en rechts) zitten kniebanden (collaterale banden). Dit zijn ook peesachtige structuren en stabiliseren de knie in zijwaartse richting. Rondom al deze structuren zit het kniekapsel.

Aangezien er veer verschillende structuren in de knie zitten, zijn er ook veel verschillende soorten knieklachten met verschillende oorzaken. Te noemen zijn:

Versleten knie

Meniscusklachten

Voorste kruisbandklachten

Patellofemorale klachten

Met hartelijk dank voor alle goede zorgen van Orthoparc.

Klant case

Behandeling op maat

“Ik koos voor Orthoparc omdat zij een focuskliniek zijn, speciaal voor knie- en heupoperaties. Daarnaast wilde ik een operatie met de nieuwste technieken: op maat geplaatste knieprotheses en verdoving door een ruggenprik. Dat is me honderd procent meegevallen. Ik weet niet eens meer dat ik in slaap viel. Twee weken na de operatie liep ik al zonder krukken”.

Het Rapid Recovery programma

Rapid Recovery is een programma dat er op gericht is om zo snel mogelijk na de operatie te werken aan uw herstel, waardoor u letterlijk weer snel op de been bent. Hierdoor ondervindt u minder achteruitgang in conditie en is er minder kans op complicaties. Rapid Recovery is bewezen werkzaam en veilig en streeft naar betere zorg waarbij u als patiënt actief betrokken wordt. Alle patiënten die bij Orthoparc een knie- of heupprothese krijgen nemen deel aan het Rapid Recovery programma.

Orthopeden

Veelgestelde vragen

Een overzicht van de meest gestelde vragen over uw knie operatie in dagbehandeling.

Valt de knieoperatie onder verzekerde zorg?

Uw behandeling bij de klinieken van Orthoparc valt onder verzekerde zorg. U zult echter wel aanspraak maken op uw eigen risico en eventueel verhoogd vrijwillig eigen risico.

Onze medewerkers kunnen u precies vertellen hoe dit werkt.

Neem gerust contact op.

Hoe lang zal mijn knie pijnlijk blijven?

Vaak is de vervelende pijn die wordt veroorzaakt door de slijtage direct weg, echter komt hier tijdelijk ‘operatiepijn’ voor in de plaats. Deze pijn kan goed onderdrukt worden met pijnstillers en zal daarnaast door (gedoseerd) bewegen afnemen. De eerste maanden zal het lichaam nodig hebben om te herstellen. Pijn is dan een nuttig signaal. Het is dan ook niet vreemd dat u (af en toe) nog wat pijn zult voelen. Soms voelt u een doffe pijn na een lange wandeling. Dit gevoel kan optreden tot ongeveer twaalf maanden na de operatie. Pijn bij de eerste stappen na het opstaan, zogenaamde startpijn, kan nog een poosje aanhouden. Dit pijnlijke gevoel wordt vanzelf minder. Pijn betekent niet dat de prothese niet goed functioneert of los zit.

Hoe lang moet ik gebruik maken van een loophulpmiddel?

Patiënten met een knieprothese lopen gemiddeld twee tot drie weken na de operatie met een loophulpmiddel, maar uitzonderingen naar minder en meer komen regelmatig voor.

Hoe lang blijft het been dik

De zwelling vermindert meestal gedurende na de eerste weken na de operatie. Om te voorkomen dat uw geopereerde been te dik wordt na de operatie is het verstandig om zeker de eerste twee weken de elastische kous te gebruiken.

Maak een afspraak

Wilt u contact opnemen, vul ons afspraak formulier in of bel voor direct contact.