Versleten knie

We spreken van een versleten knie (gonartrose) als het kraakbeen in de knie gedeeltelijk versleten of zelfs helemaal verdwenen is. Wanneer dit het geval is, glijden de gewrichtsvlakken niet meer goed over elkaar heen. Dit noemt men een bot op bot situatie. Mogelijk is de hele knie versleten, maar de slijtage kan ook één compartiment van de knie omvatten. De pijn en stijfheid in de knie die hierdoor ontstaan, beperken het functioneren in het dagelijks leven behoorlijk. Kenmerkent hierbij is de afnemende loopafstand die men in één keer kan lopen, opstartproblemen, met name in de ochtend, en pijn in de knie.

Oorzaken

Het gladde kraakbeenoppervlak kan door verschillende zaken worden aangetast. Ouderdom is een veelvoorkomende oorzaak, maar ook geslacht, overgewicht, eerder letsel aan de knie, botdichtheid, vorm van het gewricht, gewrichtsontstekingen, eventuele eerdere operatie en participatie in verschillende sporten.
De diagnose wordt gesteld op basis van symptomen, die hieronder genoemd staan, in combinatie met aanvullende beeldvormende diagnostiek, zoals een Röntgenfoto of MRI.

Belangrijke symptomen waar u last van kan hebben bij een versleten knie:

• Pijn in de knie overdag;
  • Nachtelijke pijn;
  • Bewegingsbeperking of stijfheid in de knie;
  • Geen anatomische stand van het been: X-been of O-been;
  • Minder spierkracht in het bovenbeen;
  • Pijn en/of vermoeidheid na een stuk lopen;
  • Pijn bij het opstaan na lang zitten;
  • Door de knie zakken;
  • Gevoel van blokkade in de knie;
  • Beperking tijdens dagelijkse bezigheden.

Behandeling bij versleten knie

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk. De eerste behandeling is vaak oefen- of fysiotherapie. In veel gevallen is dit een bewezen effectieve manier om van de klachten als gevolg van knieslijtage af te komen. Ook zijn pijnstilling, afvallen, steunzolen of injecties een mogelijke behandelvorm. Als dit niet baadt kan een operatieve behandeling volgen. Tijdens deze knieoperatie plaatst de chirurg een totale nieuwe knie (TKP) of een halve nieuwe knie (HKP). Dit is een vervanging van de oude kraakbeenlagen. Hierdoor verdwijnen in veel gevallen de klachten van voor de operatie.

Kraakbeendefect

Bij kleine kraakbeenschade hoeft niet altijd een prothese geplaatst te worden. Middels een kijkoperatie wordt dan Microfracture ingezet. Door in het bot te boren, vormt zich een littekenlaag in het gewricht. Deze vervangt de vroegere kraakbeenlaag. Dit kan enkel in geval van lokale kraakbeenschade bij jonge mensen door bijvoorbeeld een sporttrauma.

Je wordt door iedereen bemoedigd en aangemoedigd.

Rita
Rapid Recovery-programma

Dezelfde dag nog naar huis

Bij de meeste operaties uitgevoerd door Orthoparc krijgt u een ruggenprik. Dit is onderdeel van het Rapid Recovery-programma dat wij toepassen. Hierdoor bent u na de operatie sneller op de been en kunt u direct gaan bewegen. U kunt dezelfde dag nog naar huis, maar het is als u wil mogelijk om te blijven overnachten.

Klantcase

Knieprothese door drs. Saskia Boekhorst

Binnen vier maanden twee nieuwe knieën!
Een fietstocht door Duitsland en Oostenrijk of mijn garage opruimen en daarna verrekken van de pijn; niet meer kunnen lopen, wat ook al steeds slechter ging. Mijn rechterknie was enorm dik en pijnlijk.
Een kennis van mij gaf de tip naar Orthoparc in Bos en Duin te gaan, naar Saskia Boekhorst. Ik kon op korte termijn terecht. Op de operatiedag werd ik zeer vriendelijk ontvangen in de kliniek in Bosch en Duin. Op en top service. Het klopte allemaal.