Versleten knie

We spreken van een versleten knie (gonartrose) als het kraakbeen in de knie gedeeltelijk versleten of zelfs helemaal verdwenen is. Wanneer dit het geval is, glijden de gewrichtsvlakken niet meer goed over elkaar heen. Dit wordt een bot op bot situatie genoemd. Het is mogelijk dat de hele knie versleten is, maar het is ook mogelijk dat maar één van de twee glijvlakken in de knie versleten is. De pijn en stijfheid in de knie die hierdoor ontstaan, kunnen het functioneren in het dagelijks leven behoorlijk beperken. Dit wordt meestal vooral gemerkt in de afnemende loopafstand die men in één keer kan lopen en opstartproblemen, met name in de ochtend, en pijn in de knie.

Het gladde kraakbeenoppervlak kan door verschillende zaken worden aangetast. Ouderdom is een veelvoorkomende oorzaak, maar ook geslacht, overgewicht, eerder letsel aan de knie, botdichtheid, vorm van het gewricht, gewrichtsontstekingen, eventuele eerdere operatie en participatie in verschillende sporten.
De diagnose wordt gesteld op basis van onderstaande symptomen in combinatie met aanvullende beeldvormende diagnostiek, zoals een Röntgenfoto of MRI.

Belangrijke symptomen waar u last van kan hebben bij het hebben van een versleten knie:

• Pijn in de knie overdag;
  • Nachtelijke pijn;
  • Bewegingsbeperking of stijfheid in de knie;
  • Geen anatomische stand van het been: X-been of O-been;
  • Minder spierkracht in het bovenbeen;
  • Pijn en/of vermoeidheid na een stuk lopen;
  • Pijn bij het opstaan na lang zitten;
  • Door de knie zakken;
  • Gevoel van blokkade in de knie;
  • Beperking tijdens dagelijkse bezigheden.

Behandeling bij versleten knie

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk. De eerste behandeling is vaak oefen- of fysiotherapie. In veel gevallen is dit een bewezen effectieve manier om van de klachten als gevolg van knieslijtage af te komen. Ook kan er gedacht worden aan pijnstilling, afvallen, steunzolen of injecties. Mocht dit niet baten, dan kan er een operatieve behandeling volgen. Tijdens deze knieoperatie wordt er een totale nieuwe knie (TKP) of een halve nieuwe knie (HKP) geplaatst. Dit is een vervanging van de oude kraakbeenlagen. Hierdoor zijn de klachten van voor de operatie in de meeste gevallen niet meer aanwezig.

Kraakbeendefect

Wanneer er kleinere schade aan het kraakbeen is kan dit ook operatief behandeld worden zonder het plaatsen van een prothese. Hierbij gaat het dan om lokale kraakbeenschade bij jonge mensen of door bijvoorbeeld een sporttrauma.

Je wordt door iedereen bemoedigd en aangemoedigd.

Rita