Versleten knie

We spreken van een versleten knie (gonartrose) als het kraakbeen in de knie gedeeltelijk versleten of zelfs helemaal verdwenen is. Wanneer dit het geval is, glijden de gewrichtsvlakken niet meer goed over elkaar heen. Dit wordt ook wel “bot op bot slijtage” genoemd.

De pijn en stijfheid in de knie die hierdoor ontstaan, beperken het functioneren in het dagelijks leven behoorlijk. Kenmerkend hierbij is de afnemende loopafstand die je achter elkaar kunt lopen, opstartproblemen, met name in de ochtend, en pijn in de knie.

Mogelijk is de hele knie versleten, maar de slijtage kan ook in één deel van de knie optreden. Als alleen het gedeelte tussen de knieschijf en het bovenbeen versleten zijn, spreken we van Patellofemorale artrose. Patellofemoraal betekent dus van “de knieschijf en het dijbeen”

Belangrijkste symptomen bij een versleten knie

• Pijn in de knie overdag
  • Nachtelijke pijn
  • Bewegingsbeperking of stijfheid in de knie
  • Geen anatomische stand van het been: X-been of O-been
  • Minder spierkracht in het bovenbeen
  • Pijn en/of vermoeidheid na een stuk lopen
  • Pijn bij het opstaan na lang zitten
  • Door de knie zakken
  • Gevoel van blokkade in de knie
  • Beperking tijdens dagelijkse bezigheden

Onze behandeling bij een versleten knie

De eerste behandeling is vaak oefen- of fysiotherapie. Dit is een bewezen effectieve manier om van de klachten als gevolg van knieslijtage af te komen. Ook zijn pijnstilling, afvallen, steunzolen of injecties een mogelijke behandelvorm.

Als dit niet helpt kan een operatieve behandeling volgen. Wanneer de knie op meerdere plekken versleten is, zijn er twee operaties mogelijk:

• Een totale knieprothese (TKP)
  • Een halve knieprothese (HKP)

Welke behandeling gekozen wordt is afhankelijk van je situatie.

Hoe we het aanpakken lees je hier