Knieoperatie

Knieoperaties zijn er in vele soorten. Bij Orthoparc worden verschillende operaties uitgevoerd. De meest uitgevoerde knieoperatie bij Orthoparc is een operatie waarbij iemand een nieuwe knie (knieprothese) krijgt. Een andere operatie die wordt uitgevoerd door Orthoparc is een kijkoperatie aan de knie.

knieoperatie voor een totale nieuwe knie

Een knieoperatie is vaak de enige oplossing wanneer u lange tijd last heeft van uw heup en fysio- of oefentherapie onvoldoende heeft geholpen. Dit is bijvoorbeeld vaak het geval bij mensen met Artrose in de knie.

Knieoperatie door middel van een kijkoperatie

Bij veel knieklachten hoeft de knie niet helemaal opengemaakt te worden, maar is het mogelijk om met scopische apparatuur de operatie uit te voeren. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer bij een meniscusoperatie of een voorste kruisbandreconstructie. Deze operatie is minder invasief, wat betekent dat er minder schade aan weefsels wordt toegebracht.

Goed om te weten bij een knieoperatie

VOORBEREIDING OP DE KNIEOPERATIE

Voordat u een knieoperatie ondergaat, is het belangrijk dat u zich goed voorbereidt en dat u weet wat u tijdens en na de operatie kunt verwachten. Denk aan de volgende zaken tijdens de voorbereiding op uw knieoperatie.

BEOORDELING MEDISCHE TOESTAND

Om vast te stellen of u lichamelijk in staat bent om een knieoperatie te ondergaan, zijn soms de volgende zaken nodig:

• Bloedonderzoek
  • Afspraak met de anesthesioloog
  • Laten maken van een hartfilmpje (ECG)
  • Recente medicatielijst

VOORBEREIDINGEN IN UW WONING

In sommige gevallen is het nodig om een aantal zaken in uw woning aan te passen.

• Verwijder obstakels van de grond waarover u kunt struikelen, zoals kleding, schoenen en snoeren.
  • Het kan na de operatie prettig zijn om op een verhoogd toilet te zitten. Een toiletverhoger is verkrijgbaar bij de thuiszorgwinkel.
  • Heeft u een waterbed? Dan is het verstandig om tijdelijk een ander bed aan te schaffen. Een waterbed is niet stevig genoeg voor het in en uit bed stappen na de operatie.
  • Zorg dat u een hoge stoel met armleuningen in huis heeft, zodat u gemakkelijk kunt opstaan.
  • Zorg ervoor dat u een kruk of stoel in uw douche heeft staan, zodat u zittend kunt douchen.
  • Een grijparm kan handig zijn, zo hoeft u niet te bukken wanneer u iets van de grond wilt rapen.

SCHOENEN

Na de operatie kan het zijn dat u moeite heeft met het aan- en uittrekken van uw schoenen. Zorg er daarom voor dat u schoenen heeft waar u makkelijk in en uit kunt stappen. De schoenen mogen niet te strak zijn, in verband met eventuele zwelling van uw voet. Het is ook belangrijk dat uw schoenen goede, rubberen zolen hebben, zodat u niet uitglijdt.

Klantcase

Knieprothese door Saskia Boekhorst

In mei 2019 werd bij Rita haar eerste knieprothese geplaatst. ‘Een uur na de operatie zette ik mijn eerste stappen al weer! De pijn van de operatie woog niet op tegen de pijn van daarvoor. Het was zó bijzonder om te ervaren dat ik mijn benen weer kon vertrouwen! Dat maakt me ongelofelijk blij.

Rapid Recovery-programma

Dezelfde dag nog naar huis

Bij het plaatsen van een knieprothese krijgt u een ruggenprik. Dit is onderdeel van het Rapid Recovery-programma dat wij toepassen. Hierdoor bent u na de operatie sneller op de been en kunt u direct gaan bewegen. De operatie duurt ongeveer 1,5 uur. U kunt dezelfde dag nog naar huis, maar het is als u wil mogelijk om te blijven overnachten.

Uw orthopeden

Veelgestelde vragen

Een overzicht van de meest gestelde vragen over uw heup operatie in dagbehandeling.

Valt de knieoperatie onder verzekerde zorg?

Uw behandeling bij de klinieken van Orthoparc valt onder verzekerde zorg. U zult echter wel aanspraak maken op uw eigen risico en eventueel verhoogd vrijwillig eigen risico.

Onze medewerkers kunnen u precies vertellen hoe dit werkt.

Neem gerust contact op.

Hoe lang zal mijn knie pijnlijk blijven?

Vaak is de vervelende pijn die wordt veroorzaakt door de slijtage direct weg, echter komt hier tijdelijk ‘operatiepijn’ voor in de plaats. Deze pijn kan goed onderdrukt worden met pijnstillers en zal daarnaast door (gedoseerd) bewegen afnemen. De eerste maanden zal het lichaam nodig hebben om te herstellen. Pijn is dan een nuttig signaal. Het is dan ook niet vreemd dat u (af en toe) nog wat pijn zult voelen. Soms voelt u een doffe pijn na een lange wandeling. Dit gevoel kan optreden tot ongeveer twaalf maanden na de operatie. Pijn bij de eerste stappen na het opstaan, zogenaamde startpijn, kan nog een poosje aanhouden. Dit pijnlijke gevoel wordt vanzelf minder. Pijn betekent niet dat de prothese niet goed functioneert of los zit.

Hoe lang moet ik gebruik maken van een loophulpmiddel?

Patiënten met een knieprothese lopen gemiddeld twee tot drie weken na de operatie met een loophulpmiddel, maar uitzonderingen naar minder en meer komen regelmatig voor.

Vraag meer informatie aan

Voordat u zich aan de knie laat opereren, moet u goed weten waarom een operatie nodig is, wat de operatie inhoudt en hoe het herstel na de operatie zal verlopen.