Meniscusklachten

In het kniegewricht zitten twee menisci. Ze vormen een kommetje in het gewricht, zodat het bovenbeen stabieler op het onderbeen staat. In een gezond gewricht bewegen de menisci binnen hun grenzen mee met de bewegingen die worden gemaakt met de knie. Wanneer de meniscus geïrriteerd of beschadigd is geraakt, doet dat pijn. Vooral draaibewegingen en diepe kniebuigingen zijn een belasting op de menisci en kunnen dus voor klachten zorgen. Een meniscus kan door chronische overbelasting ontstaan, maar meestal is een trauma de oorzaak. Een trauma kan plaatsvinden tijdens bijvoorbeeld sport of een ongeluk in het verkeer.

Er bestaan verschillende soorten meniscusscheuren. Zo kennen we een dwarse scheur, flapscheur, vissenbekscheur of bucket handle scheur. Bij deze laatste scheurt de meniscus in een flap af die vervolgens omklapt en blokkade van het gewricht geeft. Deze scheuren kunnen voor pijn, bewegingsbeperking of slotklachten zorgen. De diagnose wordt gesteld aan de hand van het klinische beeld, zo nodig in combinatie met MRI-beelden.

Belangrijke symptomen waar u last van kan hebben bij het hebben van meniscusklachten:

• Pijn in de knie;
  • Pijn in de knie bij diepe kniebuiging;
  • Pijn in de knie bij draaiende bewegingen van de knie;
  • Slotklachten: het plotseling vaststaan van de knie;
  • Pijn tijdens het wenden en keren tijdens sport.

Behandeling bij meniscusklachten

Wanneer een meniscus gescheurd is, zal dit niet vanzelf genezen. De mate van klachten overdag bepalen of er een indicatie is voor een kijkoperatie. Tijdens deze operatie wordt de meniscus beoordeeld en zijn er twee mogelijkheden: hechten of (gedeeltelijk) verwijderen. Waar voor gekozen wordt hangt af van de soort scheur en de kwaliteit van het weefsel. Er zal altijd zo weinig mogelijk weefsel worden weggehaald. Hierdoor zal de functie van de meniscus zo veel mogelijk behouden blijven.

Het teamwerk is fantastisch!

RitaPatiëntervaring