Herstel na een knieprothese operatie

Heeft u een knieprothese operatie gehad in verband met slijtage? Hieronder vindt u oefeningen die u na de operatie kan doen. In het therapieprotocol dat u van ons heeft gekregen vindt u in welke fase u zit, bespreek dit met uw (fysio)therapeut. U kunt hieronder de oefeningen per fase erbij zoeken. Let op dat u de eerste zes weken rustig aandoet. Deze oefeningen zijn een selectie van de mogelijke oefeningen, van uw therapeut kunt u nog meer oefeningen krijgen.

Rustig starten met een totale knieprothese

Ook wanneer het in de eerste weken goed gaat, is het van belang rustig aan te doen. U krijgt veel vrijheid van ons om uw dagelijkse gang van zaken weer op te pakken. Dit betekent niet dat de knie dat ook altijd aankan. Doe daarom de eerste zes weken in ieder geval rustig aan. Houdt er rekening mee dat het totale herstel ongeveer een jaar in beslag neemt. Dit is een lange, maar belangrijke periode. Doorloopt u een optimaal herstel? Dan is het resultaat van de operatie optimaal.

Oefenen na TKP-operatie

Er zijn twee zaken die het belangrijkste zijn qua revalidatie na een totale knieprothese operatie, en wel: lopen en bewegelijkheid van de knie.
Ten eerste moet u weer goed leren lopen. Dit zal naar aanleiding van de operatie lastig zijn. De knie is stijf en dik. Naarmate dit herstelt, gaat ook het lopen steeds makkelijker. Om het lopen verder te verbeteren, kunt u loopoefeningen doen. Voorbeelden hiervan vindt u in de filmpjes hieronder.
Daarnaast is het belangrijk om de bewegelijkheid van de knie, het buigen en strekken, terug te krijgen. Door de operatie verstijft het kapsel van de knie, waardoor buigen en strekken moeilijker gaat. Wanneer u dit níet oefent, zal de bewegelijkheid niet helemaal terugkomen. Wanneer u dit wel oefent, zal de knie weer goed kunnen strekken en tot ongeveer 120 graden kunnen buigen. Om de buiging en strekking te oefenen, kunt u onderstaande oefeningen gebruiken. De belangrijkste oefeningen worden met u geoefend tijdens uw opname. De buiging kunt u op de hometrainer oefenen. Haal de weerstand van de trappers en zet het zadel hoog. Op het moment dat u het gevoel hebt dat u veilig buiten kunt fietsen, mag dat.

Therapie met uw knieprothese

We adviseren u om ongeveer vier dagen na uw operatie te starten met oefen- of fysiotherapie. Het protocol dat wij hiervoor gebruiken heeft u van ons ontvangen via het patiëntenportaal.
Wanneer u een vaste therapeut heeft, kunt u daar naartoe. U mag het ontvangen protocol naar hem of haar doorsturen. Wanneer u geen vast therapeut heeft, kunt u een afspraak maken bij één van de therapeuten waar Orthoparc mee samenwerkt. Deze vindt u in de praktijkzoeker.

Kruklopen na een TKP-operatie

U mag de prothese direct belasten. Dat betekent dat u ook ‘gewoon’ kan lopen. U gebruikt in het begin wel krukken. Hiervoor gelden er twee technieken, die u beiden mag gebruiken. Het gaat om de driepuntpas en de vierpuntpas. In onderstaande filmpjes worden beide technieken voorgedaan.

Traplopen met krukken met een knieprothese

Ook mag u direct traplopen. In het begin zal het niet lukken om dit zoals ‘normaal’ te doen, wanneer u nog kan doorstappen op de trap. U zal dan ook een bijstap-techniek gebruiken, waarbij u tree voor tree de trap omhoog gaat. Hierbij heeft u in de ene hand de trapleuning en in de andere hand een kruk. Het gezonde been maakt de stap omhoog, het geopereerde been komt ernaast op de tree. Na een aantal weken herstel, zult u weer gewoon de trap kunnen lopen.

Herstelfases bij het herstel na een TKP

Zoals hierboven geschreven, heeft u van ons (wanneer u bij ons wordt geopereerd) het fysiotherapeutische protocol ontvangen. In dit protocol worden verschillende fases onderscheiden. Hieronder worden deze in de tabel en de bijbehorende oefeningen in filmpjes weergegeven.

Fase Tijdspad Fasenaam
0 Dag 0 Opname
1 Dag 1-4 Herstel thuis
2 Dag 4-14 Verminderen reactie knie
3 Week 3-6 Eerste opbouw (geen zware of langdurige dingen)
4 Week 6+ Verdere opbouw naar normaal leven
(Lichte) sport pas toegestaan na 3 maanden

Krukken lopen: driepuntspas

Doel: stevig lopen met krukken

Krukken lopen: vierpuntspas

Doel: natuurlijk lopen met krukken

Krukken lopen: traplopen

Doel: veilig met krukken op de trap

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Strekoefening knie

Doel: verbeteren van de strekking van de knie

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Strekoefening knie

Doel: verbeteren van de strekking van de knie

Heelslides

Doel: verbeteren van de actieve buiging van de knie

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Strekoefening knie

Doel: verbeteren van de strekking van de knie

Heelslides

Doel: verbeteren van de actieve buiging van de knie

Hip lock: appels plukken

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Strekoefening knie

Doel: verbeteren van de strekking van de knie

Heelslides

Doel: verbeteren van de actieve buiging van de knie

Hip lock: appels plukken

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren

Lunge

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspieren

Straight leg raise

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspieren

Vraag meer informatie aan

Heeft u een vraag over een oefening? Neem contact met ons op, we helpen u graag.

Neem contact op