Herstel na een knieprothese operatie

Heeft u een knieprothese operatie gehad in verband met slijtage? Hieronder vindt u oefeningen die u na de operatie kan doen. In het therapieprotocol dat u van ons heeft gekregen vindt u in welke fase u zit, bespreek dit met uw (fysio) therapeut. U kunt hieronder de oefeningen per fase erbij zoeken. Let op dat u de eerste zes weken rustig aandoet. Deze oefeningen zijn een selectie van de mogelijke oefeningen, van uw therapeut kunt u nog meer oefeningen krijgen.

Rustig starten

De eerste zes weken is het belangrijk dat u rustig aan doet. Door teveel inspanning kunt u de heup overbelasten, u merkt dit in de derde of vierde week. Het totale herstel duurt tot een jaar, in die tijd gaat u de belasting langzaam opbouwen. Merkt u dat er zwelling, roodheid of warmte ontstaat en neemt dit niet af? Dan moet u de inspanningen verminderen.

Verbeteren looppatroon

Vaak zien we dat het looppatroon voorafgaand aan de operatie afwijkend is. Het is belangrijk dat u na de operatie weer netjes leert lopen en daarom ligt de nadruk de eerste zes weken op het verbeteren van het looppatroon. U kunt het beste beginnen met regelmatig korte stukjes en dit rustig uitbreiden. Daarnaast moet u de bewegelijkheid van de knie weer terugkrijgen; u moet weer kunnen buigen en strekken. Dit oefent u tijdens uw opname en de oefeningen vindt u hieronder. De buiging kunt u ook op de hometrainer oefenen. Haal de weerstand van de trappers en zet het zadel hoog. Op het moment dat u het gevoel hebt dat u veilig buiten kunt fietsen, mag dat.

Begeleiding therapeut

U heeft van ons een protocol ontvangen, hierin vindt u alles over de vervolgtherapie. Heeft u geen vaste (fysio)therapeut? Kijk dan in onze praktijkzoeker voor een therapeut die bij Orthoparc is aangesloten. Dit zijn therapeuten die de visie van Orthoparc onderschrijven. Wij adviseren u om de eerste therapeutische behandeling minimaal vier dagen na de operatie te starten.

Kruklopen

Er worden twee manieren van krukkenlopen onderscheiden: de driepuntpas en de vierpuntpas. Beide technieken vindt u in de filmpjes hieronder.
Bij een driepuntpas staat het geopereerde been altijd tussen twee krukken. U zet dus het geopereerde been tegelijk met twee krukken naar voren en het niet-geopereerde been onafhankelijk van de krukken naar voren.
Bij de vierpuntpas is de steun diagonaal. Dit betekent dat het linkerbeen tegelijk met de rechter kruk vooruitgezet wordt en het rechterbeen tegelijk met de linker kruk. Beide technieken mag u gebruiken.

Traplopen

Voor traplopen met krukken gaat u als volgt te werk. U gebruikt een bijstap-techniek; tree voor tree. U gebruikt aan de ene kant de trapleuning, in de andere hand houdt u de krukken in de hand. De trap op gebruikt u eerst het goede, niet geopereerde been. De trap naar beneden gebruikt u eerst het geopereerde been. Zie het filmpje hieronder.
Het traplopen kunt u langzaam uitbreiden totdat u weer gewoon om en om de trap op kunt.

Herstelfases

In ons protocol hanteren we de volgende fases.

FaseTijdspadFasenaam
0Dag 0Opname
1Dag 1-4Herstel thuis
2Dag 4-14Verminderen reactie knie
3Week 3-6Eerste opbouw (geen zware of langdurige dingen)
4Week 6+Verdere opbouw naar normaal leven
(Lichte) sport pas toegestaan na 3 maanden

Krukken lopen: driepuntspas

Doel: stevig lopen met krukken

Krukken lopen: vierpuntspas

Doel: natuurlijk lopen met krukken

Krukken lopen: traplopen

Doel: veilig met krukken op de trap

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Strekoefening knie

Doel: verbeteren van de strekking van de knie

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Strekoefening knie

Doel: verbeteren van de strekking van de knie

Heelslides

Doel: verbeteren van de actieve buiging van de knie

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Strekoefening knie

Doel: verbeteren van de strekking van de knie

Heelslides

Doel: verbeteren van de actieve buiging van de knie

Hip lock: appels plukken

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Strekoefening knie

Doel: verbeteren van de strekking van de knie

Heelslides

Doel: verbeteren van de actieve buiging van de knie

Hip lock: appels plukken

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren

Lunge

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspieren

Straight leg raise

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspieren

Vraag meer informatie aan

Heeft u een vraag over een oefening? Neem contact met ons op, we helpen u graag.

Neem contact op