Operatie bij patellofemorale klachten

In het geval van chronische peesirritatie kan overgegaan worden tot opereren. Het pijnlijke peesweefsel wordt dan gekliefd, waardoor het herstelproces wordt gestimuleerd. Daarnaast kunnen ook de verdikte delen van de pees worden verwijderd (nettoyage). Hiervoor zal er aan de voorkant van de knie een snee worden gemaakt. Het geïrriteerde peesweefsel wordt verwijderd en vaak wordt ook een klein beetje van het bot van de Patella verwijderd om de genezing te stimuleren. De snee wordt met oplosbare hechtingen gedicht.
Bij pijnklachten van een niet goed sporende knieschijf wordt de aanhechting van de knieschijfpees op het onderbeen losgemaakt en in een optimale positie weer vastgemaakt. Dit wordt gedaan door middel van een zogenaamde Tuberositas transpositie. Hierbij wordt het bot op de aanhechtingsplek (Tuberositas) losgezaagd en in een iets andere positie weer vastgezet met schroeven.

Patellofemorale instabiliteit

Het doel van de operatieve behandeling van patellofemorale instabiliteit is correctie van de onderliggende anatomische afwijking naar normaal. Vaak wordt een combinatie van de hieronder beschreven technieken gebruikt om de Patella te stabiliseren.
Zowel een hoge of een lage stand van de knieschijf als ook een afwijkende sporing kunnen worden gecorrigeerd door middel van een verplaatsing van de aanhechting van de Patellapees op het onderbeen (Tuberositas transpositie) .
De behandeling van een onderontwikkeling van het gootje in het bovenbeen (Trochlea dysplasie) bestaat uit een ophoging van de zijkant van het gootje of een uitdiepende plastiek centraal in het gootje. Waarvoor wordt gekozen hangt van de vorm van het gootje af.
Een scheur van het MPFL (mediaal patellofemoraal ligament) wordt hersteld met behulp van een MPFL reconstructie. Hierbij wordt met behulp van een van de Hamstringspezen het MPFL aan de binnenzijde van de knie hersteld.

Operatieprocedure

• Er wordt een bloedleegteband aangebracht om minder bloedverlies te hebben en om het operatiegebied beter te kunnen zien.
  • Er wordt een snede gemaakt aan de voorzijde van het onderbeen om bij de knie en aanhechtingsplaats te komen.
  • Indien nodig wordt via deze snee ook de Hamstringspees losgemaakt.
  • Het bot wordt benaderd en de Tuberositas wordt losgezaagd.
  • De Tuberositas wordt verplaatst en met schroeven op de juiste plaats gefixeerd.
  • Bij een MPFL reconstructie en trochlea osteotomie wordt er nu ook een snee ter hoogte van de knieschijf gemaakt. Bij een trochleaosteotomie is die wat groter omdat daar meer ruimt voor nodig is.
  • Voor een trochleaosteotomie wordt de knie geopend en wordt met een kleine zaag het kraakbeen losgemaakt en opgehoogd of uitgediept.
  • Voor de MPFL reconstructie wordt de Hamstringspees voor op de knieschijf vastgemaakt en vervolgens aan de binnenzijde van de knie onder een andere pees door gelust en weer terug op de knieschijf gefixeerd.
  • Na een controle van alle belangrijke punten en functie van de knie, wordt de knie gesloten. De wonden worden met oplosbare hechtingen gesloten.

Postoperatieve revalidatie

Nadat de operatie is uitgevoerd, u weer bijgekomen bent en/of de ruggenprik is uitgewerkt, start de revalidatie. Dit gebeurt onder leiding van een fysio- of oefentherapeut. Hij of zij komt bij u aan bed en zal u alles leren en met u alles doornemen wat nodig is om verantwoord naar huis te kunnen gaan. Wat hiervoor nodig is, bepaalt u in overleg met de therapeut. Ook zult u een aantal leefregels meekrijgen voor de eerste weken en heeft u krukken nodig voor het lopen.
Wanneer u thuis bent, is het verstandig om zelf een afspraak te plannen met een therapeut voor de begeleiding thuis. In de revalidatie is de eerste fase gericht op herstel van de knie. De fysio- of oefentherapeut zal u vertellen hoeveel u mag belasten en welke oefeningen u kunt doen. De beste optie voor een afspraak met een therapeut is een therapeut uit ons revalidatienetwerk.

Voordat u bij ons komt op de dag van operatie, zult u allerlei informatie van ons ontvangen. Hier zit ook het revalidatieprotocol bij. Lees deze vooraf goed door. Dit protocol kunt u ook delen met uw eigen therapeut.

Bekijk de stappen van een patellofemorale operatie

Intake bij orthopeed

Heeft u een verwijzing gekregen van de huisarts voor onze kliniek? Dan nemen wij contact met u op voor het inplannen van een intake gesprek. U krijgt telefonisch een korte vragenlijst om alvast de eerste gegevens te screenen.

Stap 1

Gesprek anesthesioloog

In de dagen na het intake gesprek heeft u een afspraak bij de anesthesioloog of anesthesieverpleegkundige. Het is dan nodig een recente medicatielijst mee te brengen. U bespreekt welke medicijnen u thuis gebruikt; deze thuismedicatie neemt u ook mee op de dag van de operatie. U krijgt informatie over de verdoving bij de operatie. Ook krijgt u een brief mee. Het is van belang dat u de voorschriften opvolgt die in de brief staan. Eventueel kan het gesprek met de anesthesioloog telefonisch plaatsvinden.

Stap 2

Aanvullend onderzoeken

Om de juiste besluiten te nemen voor uw operatie, willen we een beeld krijgen van uw heup, maar ook van uw algemene conditie. Mogelijk vragen we u om een bloedonderzoek te doen of een hartfilmpje te maken (ECG).

Stap 3

Operatie

Op de dag van de operatie blijft u nuchter. Eenmaal bij ons in de kliniek krijgt u een operatiehemd en –muts aan. Sieraden, horloge, piercings, make-up en nagellak moet u verwijderen. U kunt bij de operatie geen bril of contactlenzen dragen. Draagt u een kunstgebit of hoorapparaat, dan moet u deze ook uit-/afdoen. U kunt wel uw bril of gehoorapparaat meenemen naar de voorbereidingsruimte (holding). In deze ruimte verblijft u voordat u de operatiekamer ingaat.

In de operatiekamer geeft de anesthesioloog de plaatselijke verdoving (spinaal anesthesie). Vlak voordat u geopereerd wordt, stellen we u een aantal controlevragen. We vragen bijvoorbeeld uw naam, geboortedatum en voor welke operatie u komt.

De operatie duurt ongeveer anderhalf uur.

Stap 4

Ontslag

Als alles goed verloopt, gaat u de dag van de operatie naar huis. Dit kan als u aan bepaalde criteria voldoet. U moet bijvoorbeeld veilig kunnen lopen met krukken en de wond moet in orde zijn.
U krijgt recepten mee voor medicijnen en verbandmiddelen, als u deze nog niet hebt. Ook ontvangt u een mail van ons voor een controleafspraak bij Orthoparc. Deze controle is ongeveer 6-8 weken na de operatie.

Stap 5

Revalidatie

De eerste dagen na de operatie is uw knie gezwollen en voelt uw been mogelijk stijf aan, vooral in de ochtend. Dit zal na verloop van tijd minder worden. U kunt de knie de eerste tijd mogelijk wat minder
goed gebruiken. Ook zal de knie nog enige weken pijnlijk zijn. Dit is allemaal normaal. De zwelling en pijn zullen afnemen als u regelmatig loopt of lichte oefeningen doet.
De belasting van uw knie hangt van de ingreep af. Dit is in ieder geval twee weken gedeeltelijk belasten met krukken. Wanneer er een MPFL reconstructie zult u 4 tot 6 weken een brace moeten gebruiken bij belasting van het been. Hierover hoort u tijdens de opnamedag meer.
Een therapeut die u kan begeleiden bij de revalidatie vindt u hier.

Stap 6

Orthopeden

Veelgestelde vragen

Een overzicht van de meest gestelde vragen over uw knie operatie in dagbehandeling.

Valt de knieoperatie onder verzekerde zorg?

Uw behandeling bij de klinieken van Orthoparc valt onder verzekerde zorg. U zult echter wel aanspraak maken op uw eigen risico en eventueel verhoogd vrijwillig eigen risico.

Onze medewerkers kunnen u precies vertellen hoe dit werkt.

Neem gerust contact op.

Hoe lang zal mijn knie pijnlijk blijven?

Vaak is de vervelende pijn die wordt veroorzaakt door de slijtage direct weg, echter komt hier tijdelijk ‘operatiepijn’ voor in de plaats. Deze pijn kan goed onderdrukt worden met pijnstillers en zal daarnaast door (gedoseerd) bewegen afnemen. De eerste maanden zal het lichaam nodig hebben om te herstellen. Pijn is dan een nuttig signaal. Het is dan ook niet vreemd dat u (af en toe) nog wat pijn zult voelen. Soms voelt u een doffe pijn na een lange wandeling. Dit gevoel kan optreden tot ongeveer twaalf maanden na de operatie. Pijn bij de eerste stappen na het opstaan, zogenaamde startpijn, kan nog een poosje aanhouden. Dit pijnlijke gevoel wordt vanzelf minder. Pijn betekent niet dat de prothese niet goed functioneert of los zit.

Hoe lang moet ik gebruik maken van een loophulpmiddel?

Patiënten met een knieprothese lopen gemiddeld twee tot drie weken na de operatie met een loophulpmiddel, maar uitzonderingen naar minder en meer komen regelmatig voor.

Hoe lang blijft het been dik

De zwelling vermindert meestal gedurende na de eerste weken na de operatie. Om te voorkomen dat uw geopereerde been te dik wordt na de operatie is het verstandig om zeker de eerste twee weken de elastische kous te gebruiken.

Uw orthopeden

Veelgestelde vragen

Een overzicht van de meest gestelde vragen over uw knieoperatie in dagbehandeling.

Valt de knieoperatie onder verzekerde zorg?

Onze medewerkers kunnen u precies vertellen hoe dit werkt.

Neem gerust contact op.

Hoe lang zal mijn knie pijnlijk blijven?

Hoe lang moet ik gebruik maken van een loophulpmiddel?

Gemiddeld lopen patiënten na een knieoperatie zes weken na de operatie met een loophulpmiddel, zoals krukken en een kniebrace. De preciese instructies ontvangt u tijdens de opnamedag.

Vraag meer informatie aan

Voordat u zich aan de knie laat opereren, moet u goed weten waarom een operatie nodig is, wat de operatie inhoudt en hoe het herstel na de operatie zal verlopen.