Herstel na een knieschijf stabilisatie

Wanneer u een knieschijf stabilisatie zult ondergaan of deze heeft gehad, wilt weten wat u wel en niet mag doen. Hiervoor heeft Orthoparc een eigen fysiotherapeutisch protocol opgesteld, dat aansluit bij de nieuwste inzichten van uit de wetenschap. Dit protocol bestaat uit verschillende fases, die u hieronder kunt vinden. Er worden per fase verschillende oefeningen gegeven, dit is enkel een selectie. Van uw eigen therapeut kunt u meer of andere oefeningen krijgen. Wanneer u bij Orthoparc geopereerd wordt of bent, ontvangt u het protocol van ons via het patiëntenportaal.

De eerst start na een knieschijf stabilisatie

In de eerste 4 weken draagt u met staan en lopen een strekspalk; een brace die voorkomt dat de knie buigt. Tijdens rust (zitten en liggen) moet deze strekspalk af en moet u bewegen (vooral buigen) met de knie. Het buigen mag tot 90 graden (haakse hoek). Na vier weken mag u (kleine stukjes) proberen ook te staan en lopen zonder strekspalk, wanneer de pijn dit toelaat. Ook mag de knie dan weer volledig gebogen worden. Na 6 weken is de strekspalk niet meer nodig.

Begeleiding therapeut

Het is verstandig een afspraak te maken bij een fysio- of oefentherapeut voor uw revalidatie. Start de revalidatie direct na uw operatie, bijvoorbeeld de dag erna. De revalidatie zal veel tijd in beslag nemen en een aantal maanden duren. De duur is mede afhankelijk van wat u wilt bereiken. Het fysiotherapeutische protocol dat u van ons heeft gekregen, mag u doorsturen aan uw therapeut. Wanneer u een therapeut kiest die met Orthoparc samenwerkt, heeft de therapeut dit protocol al.

Na een knieschijfstabilisatie lopen met krukken

Er bestaan verschillende technieken van kruklopen, maar we adviseren u om de driepuntspas te gebruiken. Dit is het makkelijkste wanneer u de strekspalk om heeft. Hieronder kunt u in een filmpje zien hoe deze techniek gaat.

Lopen op de trap

Traplopen kan ook direct, u kunt immers ook lopen. Weliswaar met de strekspalk, maar door de trap tree voor tree te lopen waarbij het niet-geopereerde been steeds de tree omhoog stapt is het zeker mogelijk. In deze techniek hoeft u alleen maar te steunen op het geopereerde been en hoeft deze verder niet te werken.

Herstelfases

In het fysiotherapeutische protocol van een knieschijf stabilisatie vindt u verschillende fases. Deze worden hieronder weergegeven met de bijbehorende oefeningen.

Fase Tijdspad Fasenaam
0 Dag 0 Opname
1 Week 1-4 Beschermingsfase
2 Week 5-6 Tussenliggende fase
3 Week 7-12 Late fase
4 Maand 4 – 6+ Return to sport fase

Krukken lopen: driepuntspas

Doel: stevig lopen met krukken

Krukken lopen: traplopen

Doel: veilig met krukken op de trap

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Strekoefening knie

Doel: verbeteren van de strekking van de knie

Straight leg raise

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspier

Heel slides

Doel: verbeteren van de de actieve bewegelijkheid van de knie

Hip lock, appels plukken

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren

(Single leg) squat

Doel: verbeteren van de kracht in de benen

Lunge

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspier

Bruggetje op twee benen (glute bridge)

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren en hamstrings

Hip lock, appels plukken

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren

Hip lock met prestretch

Doel: verbeteren van de stabiliteit van de heup

Loopscholing: breed gangpatroon

Doel: verbeteren van het lopen

Loopscholing: hak-bil

Doel: verbeteren van het lopen

Loopscholing: walking lunges

Doel: verbeteren van het lopen

Loaded back squat

Doel: verbeteren van de kracht van de beenspieren

Loaded front squat

Doel: verbeteren van de kracht van de beenspieren, vooral Quadriceps

Bulgarian split squat

Doel: verbeteren van de de kracht van de bovenbeen- en bilspieren

Deadlift

Doel: verbeteren van de de kracht van de bil- en beenspieren, vooral de hamstrings

Romanian deadlift

Doel: verbeteren van de kracht van de bil- en beenspieren, vooral van de hamstrings

Clean and Jerk

Doel: verbeteren van de explosieve kracht van vooral de beenspieren

Snatch

Doel: verbeteren van de explosieve kracht van vooral de beenspieren

Kettlebell swing

Doel: verbeteren van de kracht en het vermogen van het strekapparaat

Drop jump

Doel: verbeteren van de snelkracht en de elasticiteit van het peesweefsel in de beenspieren

Depth jump

Doel: verbeteren van de snelkracht en de elasticiteit van het peesweefsel in de beenspieren

Counter movement jump

Doel: verbeteren van de snelkracht en de elasticiteit van het peesweefsel in de beenspieren

Vraag meer informatie aan

Heeft u een vraag over een oefening? Neem contact met ons op, we helpen u graag.

Neem contact op