Schouderprothese

Heeft u zoveel last van uw versleten schouder dat u belemmert wordt in uw dagelijkse bezigheden? Dan is een schouderprothese vaak de enige oplossing. Een schouderprothese is een schoudergewricht gemaakt van metaal en kunststof waarmee we uw eigen schouder vervangen. De prothese zorgt voor pijnvermindering, maar verbetert niet altijd de beweeglijkheid van de schouder. Maar vaak kunt u met deze schouderprothese uw dagelijkse bezigheden gewoon weer oppakken.

• Een schouderprothese wordt volledig vergoed
  • Een schouderprothese gaat 10 tot 15 jaar mee
  • Beweeg pijnloos met een schouderprothese

Waarom een schouderprothese?

Wij plaatsen een schouderprothese als u door een ziekte of na een ongeval veel pijn heeft door slijtage van het kraakbeen. Bewegen gaat hierdoor moeilijker bij eenvoudige dagelijkse handelingen, waardoor de bewegingsmogelijkheden afnemen. Pas als de klachten niet weggaan met fysiotherapie en pijnstillers, kiezen we voor het plaatsen van een schouderprothese.

Soorten schouderprotheses

Er zijn 2 verschillende soorten protheses. De keuze hangt af van de conditie van het weefsel in de schouder. Wij onderzoeken eerst hoe beschadigd de schouder is. Op basis daarvan kiezen we de soort prothese.

Let op: de protheses zijn van hoge kwaliteit, maar hebben een beperkte levensduur van 10 tot 15 jaar. Daarom stellen we het plaatsen van een prothese zo lang mogelijk uit, zeker bij jonge mensen.

Anatomische schouderprothese

Bij een anatomische schouderprothese vervangen we het versleten schoudergewricht door een kunstgewricht. Voor dit type prothese moeten de spieren van de rotatorcuff, een spiergroep, intact zijn.

anatomische schouderprothese

Tijdens de operatie van een totale schouderprothese:

• Verwijderen we de schouderkop van de bovenarm. In de arm plaatsen we een metalen steel met daarop een metalen kop.
  • In de schouderkom plaatsen we een kunststof kom.
  • Het gewrichtskapsel en de spieren worden om het nieuwe gewricht heen geplaatst (net als bij uw eigen gewricht).
  • De huid wordt gehecht.

De operatie duurt ongeveer anderhalf uur.

Omgekeerde schouderprothese

Een omgekeerde schouderprothese is een schouderprothese waarbij we van de schouderkop een kommetje maken en van de originele kom een bol, waardoor de kom nu om een kop draait in plaats van andersom.

Wij kiezen voor de omgekeerde schouderprothese wanneer:

• Het kraakbeen erg slecht is
  • Pezen bij de schouder onherstelbaar gescheurd zijn
  • Het gewrichtskapsel is gescheurd

schouderprothese

Tijdens de operatie van het plaatsen van een omgekeerde schouderprothese:

• Verwijderen we de schouderkop van de bovenarm. In de arm plaatsen we een metalen steel met daarop een kunststof kom.
  • Op de plaats van de schouderkom zetten we een nieuwe metalen kop.
  • De huid wordt gehecht.

De operatie duurt ongeveer anderhalf uur.

Complicaties bij een schouderprothese

Na de operatie krijgt u een immobilizer, een soort mitella, voor 6 weken. Ook wordt u goed begeleid door een fysiotherapeut. De kans op complicaties is hierdoor klein. Toch kunnen de volgende complicaties zich voordoen:

• Scheur in rotator cuff tijdens operatie
  • Tijdelijke klachten door beschadiging van zenuwen
  • Vooral in het begin kans op ontwrichting van de prothese
  • Een verstijfde schouder
  • De prothese kan op de lange termijn loslaten

Heeft u het gevoel dat uw schouder versleten is en vraagt u zich af of een nieuwe schouder de oplossing is? Neem dan contact met ons op via 088 891 0010 of mail naar info@orthoparc.nl.

Dagbehandeling

U kunt bij ons terecht voor een schouderoperatie in dagbehandeling. Wij bieden alle zorg onder één dak waardoor wij u efficiënt en optimaal kunnen helpen. Hierdoor kunt u op de dag van de operatie alweer naar huis. Mocht het gewenst of nodig zijn, dan kunt u natuurlijk na de operatie ook een nacht in de kliniek blijven.

• Snel herstellen en minder pijn door speciaal pijnprotocol
  • Alle zorg onder één dak: chirurg, anesthesist, fysiotherapeut

Voor meer informatie over een schouderprothese in dagbehandeling kunt u contact met ons opnemen via 088 891 0010 of via info@orthoparc.nl.

Orthoparc Bosch en Duin

Biltseweg 14