Standbeencorrectie

De knie is een belangrijk gewricht, omdat de knie veel krachten moet opvangen. Bij O- of X-benen kunnen de krachten niet meer recht worden opgevangen door de benen. Ook zorgt deze afwijkende stand van het kniegewricht dat er (vroegtijdige) eenzijdige slijtage kan optreden. Wanneer therapie, pijnstillers en/of een kniebrace geen uitkomst hebben geboden, kan een standbeencorrectie een uitkomt bieden. Ook bij jonge mensen met fors kraakbeenletsel en letsel aan de voorste kruisband zou deze ingreep kunnen helpen.

Er zijn verschillende manieren voor het uitvoeren van een standscorrectie van het been. Zo kan een correctie worden gemaakt aan de onderkant van het bovenbeen (Femur) of aan de bovenkant van het onderbeen (Tibia). De eerste techniek heet Femur Osteotomie, de tweede techniek heet Hoge Tibia Osteotomie (HTO). Daarnaast kan gekozen worden uit een ‘sluitende wig’ of een ‘openende wig’. Respectievelijk betekent dit dat er een stukje uit het been wordt gehaald of dat een deel van het been wordt opgehoogd. Welke methode het beste bij u past bespreekt uw behandelend orthopeed met u en hangt mede af van de te maken röntgenfoto’s van uw been. Hiermee worden onder andere de lange-beenas en de krachtenlijnen beoordeeld.

Operatieprocedure bij standbeencorrectie

• Er wordt een bloedleegteband aangebracht om minder bloedverlies te hebben en om het operatiegebied beter te kunnen zien.
  • Het bot wordt benaderd en de correctie wordt voorbereid.
  • Bij een sluitende wig worden twee zaagvlakken gemaakt, bij een openende wig slechts één.
  • Met meetinstrumenten wordt zeer nauwkeurig de juiste wig bepaald.
  • Het bot wordt op zijn plek gehouden door een sterke plaat met schroeven.
  • Tijdens de operatie worden er regelmatig röntgenfoto’s gemaakt bij de belangrijke stappen.
  • De wond wordt gesloten met oplosbaar hechtdraad en wondlijm. Dit geeft een mooie wondgenezing en werkt goed tegen infecties.

De operatie duurt ongeveer anderhalf uur.

Postoperatieve revalidatie bij standbeen correctie

Nadat de operatie is uitgevoerd, u weer bijgekomen bent en/of de ruggenprik is uitgewerkt, start de revalidatie. Dit gebeurt onder leiding van een fysio- of oefentherapeut. Hij of zij komt bij u aan bed en zal u alles leren en met u alles doornemen wat nodig is om verantwoord naar huis te kunnen gaan. Wat hiervoor nodig is, bepaalt u in overleg met de therapeut. Ook zult u een aantal leefregels meekrijgen voor de eerste weken en heeft u krukken nodig voor het lopen.

Wanneer u thuis bent, is het verstandig om zelf een afspraak te plannen met een therapeut voor de begeleiding thuis. In de revalidatie is de eerste fase gericht op herstel van de knie. De fysio- of oefentherapeut zal u vertellen hoeveel u mag belasten en welke oefeningen u kunt doen. De beste optie voor een afspraak met een therapeut is een therapeut uit ons revalidatienetwerk.

Voordat u bij ons komt op de dag van operatie, zult u allerlei informatie van ons ontvangen. Hier zit ook het revalidatieprotocol bij. Lees deze vooraf goed door. Dit protocol kunt u ook delen met uw eigen therapeut.

Orthopeden

Veelgestelde vragen

Een overzicht van de meest gestelde vragen over uw knie operatie in dagbehandeling.

Valt de knieoperatie onder verzekerde zorg?

Uw behandeling bij de klinieken van Orthoparc valt onder verzekerde zorg. U zult echter wel aanspraak maken op uw eigen risico en eventueel verhoogd vrijwillig eigen risico.

Onze medewerkers kunnen u precies vertellen hoe dit werkt.

Neem gerust contact op.

Hoe lang zal mijn knie pijnlijk blijven?

Vaak is de vervelende pijn die wordt veroorzaakt door de slijtage direct weg, echter komt hier tijdelijk ‘operatiepijn’ voor in de plaats. Deze pijn kan goed onderdrukt worden met pijnstillers en zal daarnaast door (gedoseerd) bewegen afnemen. De eerste maanden zal het lichaam nodig hebben om te herstellen. Pijn is dan een nuttig signaal. Het is dan ook niet vreemd dat u (af en toe) nog wat pijn zult voelen. Soms voelt u een doffe pijn na een lange wandeling. Dit gevoel kan optreden tot ongeveer twaalf maanden na de operatie. Pijn bij de eerste stappen na het opstaan, zogenaamde startpijn, kan nog een poosje aanhouden. Dit pijnlijke gevoel wordt vanzelf minder. Pijn betekent niet dat de prothese niet goed functioneert of los zit.

Hoe lang moet ik gebruik maken van een loophulpmiddel?

Patiënten met een knieprothese lopen gemiddeld twee tot drie weken na de operatie met een loophulpmiddel, maar uitzonderingen naar minder en meer komen regelmatig voor.

Hoe lang blijft het been dik

De zwelling vermindert meestal gedurende na de eerste weken na de operatie. Om te voorkomen dat uw geopereerde been te dik wordt na de operatie is het verstandig om zeker de eerste twee weken de elastische kous te gebruiken.