Herstel na een standbeencorrectie

Na een standbeencorrectie gelden verschillende herstelfasen en adviezen. We vertellen u er hieronder meer over. Zo vindt u bijvoorbeeld oefenfilmpjes. Het bijbehorende fysiotherapeutische protocol dat Orthoparc hanteert, ontvangt u van ons via het patiëntenportaal.

Direct na uw operatie

Het weefselherstel duurt relatief lang. Wanneer u een standbeencorrectie met een zogenoemde ‘openende wig’ ondergaat, duurt het herstel nog langer. Bij een opende wig wordt het bot aan één zijde open geklapt, waardoor die zijde langer en het been weer recht wordt. De plaat die aan het bot wordt bevestigd kan uw gewicht dragen, dus lopen mag. Bij een ‘sluitende wig’ wordt er een stukje bot aan één zijde van het bot verwijderd en worden de snijvlakken weer tegen elkaar aangezet. Hierbij hoeft er dus minder nieuw bot aan te groeien, waardoor het herstel wat sneller zal gaan.
In de eerste weken zal dit nog niet met volledige belasting lukken vanwege de pijn. Loop daarom in het begin korte stukjes, maar vaker op de dag. Naarmate u verder komt in het herstel, zal het lopen steeds makkelijker gaan en nemen de afstanden toe. Eventueel kunt u op de hometrainer oefenen, maar dan niet tegen weerstand en met het zadel hoog. Beperk in de eerste drie maanden het aantal oefeningen tot de meest noodzakelijke, waardoor er geen overbelasting kan plaatsvinden.

Begeleiding tijdens uw revalidatie

De fysio- of oefentherapeut heeft in het begin vooral een coachende rol. Hij of zij kan uw vragen beantwoorden en u helpen om de belasting overdag goed af te stemmen. Het is belangrijk dat u in de periode na de operatie voldoende in beweging blijft. Buigen en strekken is veilig om te doen, dus oefen hier ook mee.
Het protocol voor de revalidatie heeft u heeft van ons ontvangen via het patiëntenportaal. Wanneer u geen vaste oefen- of fysiotherapeut heeft, kunt u een afspraak maken bij een Orthoparc-partner. Dit zijn therapeuten die worden opgeleid door Orthoparc voor de begeleiding na uw ingreep.
Wij adviseren om binnen 2 weken na de opnamedag te starten met de eerste therapeutische behandeling. Voor het volledig afsluiten van de therapie is doorgaans een periode van 4-6 maanden nodig.

Kruklopen na een standbeencorrectie

Aangezien u direct uw been mag belasten, maakt het niet veel uit hoe u met de krukken loopt. Wel is het natuurlijk belangrijk dat u netjes gaat lopen. Hierom onderscheiden we twee looptechnieken met de krukken: de driepuntpas en de vierpuntpas. In het begin zal het vanwege de pijn fijn zijn om meer ondersteuning aan het been te geven. Hierom adviseren we te starten met de driepuntspas. Later in de revalidatie kunt u overgaan op de vierpuntspas. Dit is een natuurlijker manier van lopen, waardoor u qua revalidatie een vervolgstap maakt.

Lopen op de trap na een stanbeencorrectie

Zeker bij het traplopen zal extra ondersteuning van het geopereerde been prettig zijn. Zeker het belasten én kracht leveren zal in het begin lastig zijn. Daarom adviseren we de trap tree voor tree te lopen. Gebruik altijd een trapleuning, die is stevig. In de andere hand heeft u een kruk, waarmee u in dezelfde richting als het been kan steunen. Laat steeds het niet-geopereerde been het werk doen. In onderstaande filmpjes ziet u hoe dit in zijn werk gaat.

Revalidatiefases

In het protocol dat u van ons ontvangt, zult u verschillende fases van herstel vinden. Deze vindt u hieronder, met de bijbehorende oefeningen. Denk er dus aan dat u keuzes maakt uit de oefeningen, oefen niet té veel in de eerste maanden na uw operatie.

Fase Tijdspad Fasenaam
0 Dag 0 Opname
1 Week 1-2 Herstel
2 Week 3-6 Opbouw
3 Week 7-12 Tussenfase
Bij openende wig: +6 weken
4 Week 13+ Participatie

Krukken lopen: driepuntspas

Doel: stevig lopen met krukken

Krukken lopen: vierpuntspas

Doel: natuurlijk lopen met krukken

Krukken lopen: traplopen

Doel: veilig met krukken op de trap

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Kniebuiging tot 90 graden

Doel: verbeteren van de buiging van de knie

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeenspier

Straight leg raise

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspier

(Single leg) squat

Doel: verbeteren van de kracht in de benen

Loopscholing: breed gangpatroon

Doel: verbeteren van het lopen

Loopscholing: hak-bil

Doel: verbeteren van het lopen

Loopscholing: walking lunges

Doel: verbeteren van het lopen

Straight leg raise

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspier

(Single leg) squat

Doel: verbeteren van de kracht in de benen

Lunge

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspier

Loopscholing: walking lunges

Doel: verbeteren van het lopen

Bruggetje op twee benen (glute bridge)

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren en hamstrings

Hip lock: appels plukken

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren

Loopscholing: breed gangpatroon

Doel: verbeteren van het lopen

Loopscholing: hak-bil

Doel: verbeteren van het lopen

Loaded back squat

Doel: verbeteren van de kracht van de beenspieren

Loaded front squat

Doel: verbeteren van de kracht van de beenspieren, vooral Quadriceps

Clean and Jerk

Doel: verbeteren van de explosieve kracht van vooral de beenspieren

Kettlebell swing

Doel: verbeteren van de kracht en het vermogen van het strekapparaat

Drop jump

Doel: verbeteren van de snelkracht en de elasticiteit van het peesweefsel in de beenspieren

Depth jump

Doel: verbeteren van de snelkracht en de elasticiteit van het peesweefsel in de beenspieren

Vraag meer informatie aan

Heeft u een vraag over een oefening? Neem contact met ons op, we helpen u graag.

Neem contact op