Herstel na een standbeencorrectie

Heeft u een standbeencorrectie gehad? Hieronder vindt u oefeningen die u na de operatie kan doen. In het therapieprotocol dat u van ons heeft gekregen vindt u in welke fase u zit, bespreek dit met uw (fysio) therapeut. U kunt hieronder (een deel van) de oefeningen per fase erbij zoeken. Deze oefeningen zijn een selectie van de mogelijke oefeningen, van uw therapeut kunt u nog meer oefeningen krijgen.

De eerst start

Aangezien het weefselherstel tot zes weken duurt, is het belangrijk dat u de eerste zes weken echt rustig aan doet. Ook later in de revalidatie ligt overtraining op de loer. Vaak zien we dat het looppatroon voorafgaand aan de operatie afwijkend is. Het is belangrijk dat
u na de operatie weer netjes leert lopen en daarom ligt de nadruk de eerste zes weken op het verbeteren van het looppatroon. U kunt het beste beginnen met regelmatig korte stukjes en dit rustig uitbreiden. Eventueel kunt u op de hometrainer oefenen, maar dan niet tegen weerstand en met het zadel
hoog. Beperk in de eerste drie maanden het aantal oefeningen tot de meest noodzakelijke, waardoor er geen overbelasting zal plaatsvinden.

Begeleiding therapeut

U heeft van ons een protocol ontvangen, hierin vindt u alles over de vervolgtherapie. Heeft u geen vaste (fysio)therapeut? Kijk dan in onze praktijkzoeker voor een therapeut die bij Orthoparc is aangesloten. Dit zijn therapeuten die de visie van Orthoparc onderschrijven. Wij adviseren om binnen 2 weken na de opnamedag te starten met de eerste therapeutische behandeling. Voor het volledig afsluiten van de therapie is doorgaans een periode van 4-6 maanden nodig. Een openende wig kent een wat vertraagd herstel ten opzichte van een sluitende wig, doordat er meer bot moet aangroeien. Hierdoor zal het hersteltraject in ieder geval 6 weken lager zijn.

Kruklopen

Er worden twee manieren van krukkenlopen onderscheiden: de driepuntpas en de vierpuntpas. We raden u aan om enkel de driepuntpas te gebruiken. Bij deze techniek staat het geopereerde been altijd tussen twee krukken. U zet dus het geopereerde been tegelijk met twee krukken naar voren en het niet-geopereerde been onafhankelijk van de krukken naar voren.

Traplopen

Voor traplopen met krukken gaat u als volgt te werk. U gebruikt een bijstap-techniek; tree voor tree. U gebruikt aan de ene kant de trapleuning, in de andere hand houdt u de krukken in de hand. De trap op gebruikt u eerst het goede, niet geopereerde been. De trap naar beneden gebruikt u eerst het geopereerde been. Zie het filmpje hieronder.
Het traplopen kunt u langzaam uitbreiden totdat u weer gewoon om en om de trap op kunt.

Herstelfases

In ons protocol hanteren we de volgende fases.

FaseTijdspadFasenaam
0Dag 0Opname
1Week 1-2Herstel
2Week 3-6Opbouw
3Week 7-12Tussenfase
Bij openende wig: +6 weken
4Week 13+Participatie

Krukken lopen: driepuntspas

Doel: stevig lopen met krukken

Krukken lopen: vierpuntspas

Doel: natuurlijk lopen met krukken

Krukken lopen: traplopen

Doel: veilig met krukken op de trap

Kniebuiging 90 graden

Doel: verbeteren van passieve kniebuiging

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeespier

Kniebuiging tot 90 graden

Doel: verbeteren van de buiging van de knie

Squeeze oefening m. Quadriceps

Doel: verbeteren van de coördinatie van de bovenbeenspier

Straight leg raise

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspier

(Single leg) squat

Doel: verbeteren van de kracht in de benen

Loopscholing: breed gangpatroon

Doel: verbeteren van het lopen

Loopscholing: hak-bil

Doel: verbeteren van het lopen

Loopscholing: walking lunges

Doel: verbeteren van het lopen

Straight leg raise

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspier

(Single leg) squat

Doel: verbeteren van de kracht in de benen

Lunge

Doel: verbeteren van de kracht van de bovenbeenspier

Loopscholing: walking lunges

Doel: verbeteren van het lopen

Bruggetje op twee benen (glute bridge)

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren en hamstrings

Hip lock: appels plukken

Doel: verbeteren van de kracht van de bilspieren

Loopscholing: breed gangpatroon

Doel: verbeteren van het lopen

Loopscholing: hak-bil

Doel: verbeteren van het lopen

Loaded back squat

Doel: verbeteren van de kracht van de beenspieren

Loaded front squat

Doel: verbeteren van de kracht van de beenspieren, vooral Quadriceps

Clean and Jerk

Doel: verbeteren van de explosieve kracht van vooral de beenspieren

Kettlebell swing

Doel: verbeteren van de kracht en het vermogen van het strekapparaat

Drop jump

Doel: verbeteren van de snelkracht en de elasticiteit van het peesweefsel in de beenspieren

Depth jump

Doel: verbeteren van de snelkracht en de elasticiteit van het peesweefsel in de beenspieren

Vraag meer informatie aan

Heeft u een vraag over een oefening? Neem contact met ons op, we helpen u graag.

Neem contact op